Saturday 19 August 2017

Lunch box ke tempat kerja

Hakak kalau pergi kerja hakak akan bawa bekal berbanding dulu hakak selalu beli dekat luar tapi disebabkan tak kena dengan anak tekak dan harga makin naik. Maka berbekallah kita ke tempat kerja. Lagi murah, sedap dan banyak. Hehehehe. Tapi kekadang hakak masih beli dekat luar tu pun bila hakak tak masak malam tu.

Cara-cara nak bawa dekat tempat kerja ni pun ada tau. Pertama bekas makanan kenalah pelbagai dari segi bentuk dan juga tahan lama sebab nak guna lama dan hari-hari pakai dan nanti ada yang bersambal la, sup ekor panjang, ikang kering lebar la. That's why kena pelbagai bentuk.

Untuk makanan pulak, sama ada sedia pada awal pagi atau masak pada malam sebelumnya jadi esok hanya panaskan dan bawa je ke tempat kerja. Air pula hakak memang sediakan bekas susu pekat dengan paket pelbagai minuman. Air panas dekat tempat kerja percuma saja. Nak beli bungkus dekat luar je dah dekat RM 2 lebih.


Ini bekal hari jumaat hakak bawa. Nasi tu semampat boleh hakak letak nasi dalam bekas. Lauk sambal terung dan kari ayam khas air tangan akak ipar hakak. Roti bekal waktu pagi. Hakak makan dengan sambal terung. Sodap pula rasanya.

Nasi dah habis licin dah. Roti hakak tinggal untuk kawan hakak dia nak rasa sambal terung akak ipar.
Sodap katanya. Licin semuanya kecuali kari ayam hakak bawa balik rumah ratah je.

Bagi hakak bawa lunch box tak kira ke pejabat atau sekolah adlah menjimatkan. Yang pasti dijamin halal dan bersih sebab sendiri yang buatkan. Melainkanlah anda adalah seorang pemalas pinggan mangkuk pun berkulat memang tak dapat la hakak nak tolong.

No comments:

Post a Comment

Quotes